Til kamp for overblikket:

Flere observationer og færre UTH

Det er praktisk talt umuligt at undgå fejl og utilsigtede hændelser i en travl hverdag. Til trods her for, er det muligt at foretage forebyggende handlinger, så antallet af fejl reduceres. Der findes ingen sølvkugle, som fjerner alle UTH. Det kræver en anden og mere systematisk indsats at få bugt med manglende overblik og utilgængelig information i selve plejesituationen. Til gengæld vil dette minimere forglemmelser og sikre en høj kvaliteten i omsorgs- og plejeydelserne. Og UTH vil drasle ned!

Touchskærme styrker den pædagogiske pleje på Sølund
Se her hvordan Landsbyen Sølund på kort tid reducerede deres medicinske UTH med over 80%

Fra overvejende prosa til datadrevet vidensdeling

Personalesammensætningen og de tilstedeværende ressourcer har en indflydelse på sikkerheden på både bosteder og plejecentre. Sandsynligheden for fejl stiger i perioder med dårlig belægning, for stor rotation og brudte arbejdsgange. Finder den rette træning eller introduktion til lokale arbejdsgange og personlige forhold omkring borgerne ikke sted, kan digitalisering være med til at lukke nogle huller. Men den kan også være en sovepude. Det vigtigste er at opøve rutinerne, kvalitetssikre i processer og systemer og dernæst få sin digitale løsning til at spille med. Fx ved at forstærke sin viden i de tilspidsede situationer, øge gennemsigtigheden og sikre informationstilgængeligheden for både fastansatte og vikarer.

Mere specifikt kan en ændring fra overvejende prosa dokumentation til datadrevet vidensdeling og -opsamling fungere. Denne ændring er allerede i gang med introduktionen af Fælles Sprog 3 (FSIII), hvilket signalerer mindre teksttung dokumentation, hvor uklarhed i forhold til dokumentationskravene afføder overdreven dokumentation. Datadrevet dokumentation medfører mindre tid på kontorerne afsat til at udføre en opgave, der alene hedder skrivning. Den tid kan bruges andre steder i organisationen.

Når personalet får flyttet denne byrde af deres skuldre, er de bedre i stand til at udføre planlagte, rehabiliterende og forebyggende indsatser, der fx forhindrer UTH i at opstå. Digitalisering kan agere rød tråd i den sammenhæng, ved at sikre hurtigere, mere konsekvente og skemalagte aftaler for dokumentationen – helt ude ved borgeren og i forlængelse af indsatsen. Ikke på kontoret ved en senere lejlighed.

At blive digitale

En kommunikation, planlægning og dokumentation der tager udgangspunkt i den enkelte borgers handleplan er en vision værdig. Denne vil nemlig muliggøre en mere skræddersyet oplevelse, som i et eksempel kan gøre det muligt for en borger med talevanskeligheder at få de måltider, hans præferencer og diet dikterer. Og andre konkrete borger-eksempler som ikke er svære at komme på. De findes i hobetal derude! Det vigtige er personalets kendskab til den enkelte og hvordan denne relation sikres, viderebringes og udvikles gennem tid, med de rette redskaber til stede i situationen. Digitale eller ej.

I et organisationsperspektiv giver det mulighed for netop at skabe en god next-practice. Hvor dokumentation spiller en vigtig rolle, da den er med til at danne et overblik gennem tid, som personalet kan bruge til at forbedre deres indsats, bl.a. ved at lære fra tidligere erfaringer. Dokumentation bliver på den måde noget proaktivt, som ikke blot tilfredsstiller et lovkrav og en økonomisk faktor, men kvalitetssikrer og garanterer en bedre oplevelse for borgerne.

10.07.2018   |   Data, Dokumentation,
Dokumentation må spille
en større rolle end rygdækning

Dokumentation spiller en stor rolle i plejesektoren. Lovmæssige krav og forventninger gør, at man sikrer sig et dokumentationsspor for den ydelse og omsorg, borgeren har modtaget. Men dokumentationen har et større potentiale end denne evidens. Nøglen til at indfri potentialet ligger i at arbejde proaktivt med den information, man indsamler. Det kræver dog, at hele organisationen er gearet til det. Hvilket leder tilbage til den oprindelige motivation? Er det rygdækning? Eller ønsker vi at gøre det bedre i morgen, end vi gjorde i dag?

28.03.2019   |   LÆS MERE
Pleje- og handleplanen er fejlbehæftet
og bliver aldrig perfekt

En detaljerig pleje- eller handleplan i henhold til borgerens behov med dertilhørende beskrivelser af individuelle præferencer er et ideal, som mange bosteder og plejecentre tilstræber. Oftest hører man kun om fordelene ved sådan en tilgang til borgernes planer med gevinster som bedre og mere meningsfuld omsorg samt nemmere integrering af vikarer.

22.02.2019   |   LÆS MERE
En genvej til
datadrevne plejehjem

At gøre information og data, som er opsamlet gennem tid og på tværs af en kommune, til en fast del af beslutningsgrundlaget i frontlinjen. Det virker måske kompliceret eller fremtidigt? Så slemt står det dog ikke til. Faktisk kan det gøre en verden til forskel. Men hvad mener vi egentlig med datadreven?

24.01.2019   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911