Til kamp for overblikket:
Flere observationer og færre UTH

Det er praktisk talt umuligt at undgå fejl og utilsigtede hændelser i en travl hverdag. Til trods her for, er det muligt at foretage forebyggende handlinger, så antallet af fejl reduceres. Der findes ingen sølvkugle, som fjerner alle UTH. Det kræver en anden og mere systematisk indsats at få bugt med manglende overblik og utilgængelig information i selve plejesituationen. Til gengæld vil dette minimere forglemmelser og sikre en høj kvaliteten i omsorgs- og plejeydelserne. Og UTH vil drasle ned!

Som her i Landsbyen Sølund, der på kort tid reducerede deres medicinske UTH med over 80%.

Personalesammensætningen og de tilstedeværende ressourcer har en indflydelse på sikkerheden på både bosteder og plejecentre. Sandsynligheden for fejl stiger i perioder med dårlig belægning, for stor rotation og brudte arbejdsgange. Finder den rette træning eller introduktion til lokale arbejdsgange og personlige forhold omkring borgerne ikke sted, kan digitalisering være med til at lukke nogle huller. Men den kan også være en sovepude. Det vigtigste er at opøve rutinerne, kvalitetssikre i processer og systemer og dernæst få sin digitale løsning til at spille med. Fx ved at forstærke sin viden i de tilspidsede situationer, øge gennemsigtigheden og sikre informationstilgængeligheden for både fastansatte og vikarer.

Mere specifikt kan en ændring fra overvejende prosa dokumentation til datadrevet vidensdeling og -opsamling fungere. Denne ændring er allerede i gang med introduktionen af Fælles Sprog 3 (FSIII), hvilket signalerer mindre teksttung dokumentation, hvor uklarhed i forhold til dokumentationskravene afføder overdreven dokumentation. Datadrevet dokumentation medfører mindre tid på kontorerne afsat til at udføre en opgave, der alene hedder skrivning. Den tid kan bruges andre steder i organisationen.

Når personalet får flyttet denne byrde af deres skuldre, er de bedre i stand til at udføre planlagte, rehabiliterende og forebyggende indsatser, der fx forhindrer UTH i at opstå. Digitalisering kan agere rød tråd i den sammenhæng, ved at sikre hurtigere, mere konsekvente og skemalagte aftaler for dokumentationen – helt ude ved borgeren og i forlængelse af indsatsen. Ikke på kontoret ved en senere lejlighed.

At blive digitale

En kommunikation, planlægning og dokumentation der tager udgangspunkt i den enkelte borgers handleplan er en vision værdig. Denne vil nemlig muliggøre en mere skræddersyet oplevelse, som i et eksempel kan gøre det muligt for en borger med talevanskeligheder at få de måltider, hans præferencer og diet dikterer. Og andre konkrete borger-eksempler som ikke er svære at komme på. De findes i hobetal derude! Det vigtige er personalets kendskab til den enkelte og hvordan denne relation sikres, viderebringes og udvikles gennem tid, med de rette redskaber til stede i situationen. Digitale eller ej.

I et organisationsperspektiv giver det mulighed for netop at skabe en god next-practice. Hvor dokumentation spiller en vigtig rolle, da den er med til at danne et overblik gennem tid, som personalet kan bruge til at forbedre deres indsats, bl.a. ved at lære fra tidligere erfaringer. Dokumentation bliver på den måde noget proaktivt, som ikke blot tilfredsstiller et lovkrav og en økonomisk faktor, men kvalitetssikrer og garanterer en bedre oplevelse for borgerne.

Digitalisering (jaja)
men hvorfor?

Der er meget snak om digitalisering og velfærdsteknologi inden for social- og ældreområdet. Års fravær har måske bekræftet for mange, at nu må det være på tide. Men hvorfor egentlig? Denne artikel forsøger at punktere et par sandheder om det nye sort og udfordre digitalisering på strategien.

30.05.2018   |   LÆS MERE
Sekoia
2017

Sekoia har i 2017 opnået nøgleresultater i form af en forøget kundebase, som har rundet 100 plejecentre i de hovedmarkeder, Sekoia søger udbredelse i; Danmark, Sverige og England.

29.05.2018   |   LÆS MERE
Privatlivs-
og Cookiepolitik

Som følge af GDPR, vil vi gerne minde alle vores læsere om muligheden for at afmelde vores nyhedsbrev. Skulle du ikke ønske at modtage disse månedlige historier omkring digitalisering, er det altid muligt at undslippe.

25.05.2018   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911