Til kamp for overblikket:

Flere observationer og færre UTH

Det er praktisk talt umuligt at undgå fejl og utilsigtede hændelser i en travl hverdag. Til trods her for, er det muligt at foretage forebyggende handlinger, så antallet af fejl reduceres. Der findes ingen sølvkugle, som fjerner alle UTH. Det kræver en anden og mere systematisk indsats at få bugt med manglende overblik og utilgængelig information i selve plejesituationen. Til gengæld vil dette minimere forglemmelser og sikre en høj kvaliteten i omsorgs- og plejeydelserne. Og UTH vil drasle ned!

Touchskærme styrker den pædagogiske pleje på Sølund
Se her hvordan Landsbyen Sølund på kort tid reducerede deres medicinske UTH med over 80%

Fra overvejende prosa til datadrevet vidensdeling

Personalesammensætningen og de tilstedeværende ressourcer har en indflydelse på sikkerheden på både bosteder og plejecentre. Sandsynligheden for fejl stiger i perioder med dårlig belægning, for stor rotation og brudte arbejdsgange. Finder den rette træning eller introduktion til lokale arbejdsgange og personlige forhold omkring borgerne ikke sted, kan digitalisering være med til at lukke nogle huller. Men den kan også være en sovepude. Det vigtigste er at opøve rutinerne, kvalitetssikre i processer og systemer og dernæst få sin digitale løsning til at spille med. Fx ved at forstærke sin viden i de tilspidsede situationer, øge gennemsigtigheden og sikre informationstilgængeligheden for både fastansatte og vikarer.

Mere specifikt kan en ændring fra overvejende prosa dokumentation til datadrevet vidensdeling og -opsamling fungere. Denne ændring er allerede i gang med introduktionen af Fælles Sprog 3 (FSIII), hvilket signalerer mindre teksttung dokumentation, hvor uklarhed i forhold til dokumentationskravene afføder overdreven dokumentation. Datadrevet dokumentation medfører mindre tid på kontorerne afsat til at udføre en opgave, der alene hedder skrivning. Den tid kan bruges andre steder i organisationen.

Når personalet får flyttet denne byrde af deres skuldre, er de bedre i stand til at udføre planlagte, rehabiliterende og forebyggende indsatser, der fx forhindrer UTH i at opstå. Digitalisering kan agere rød tråd i den sammenhæng, ved at sikre hurtigere, mere konsekvente og skemalagte aftaler for dokumentationen – helt ude ved borgeren og i forlængelse af indsatsen. Ikke på kontoret ved en senere lejlighed.

At blive digitale

En kommunikation, planlægning og dokumentation der tager udgangspunkt i den enkelte borgers handleplan er en vision værdig. Denne vil nemlig muliggøre en mere skræddersyet oplevelse, som i et eksempel kan gøre det muligt for en borger med talevanskeligheder at få de måltider, hans præferencer og diet dikterer. Og andre konkrete borger-eksempler som ikke er svære at komme på. De findes i hobetal derude! Det vigtige er personalets kendskab til den enkelte og hvordan denne relation sikres, viderebringes og udvikles gennem tid, med de rette redskaber til stede i situationen. Digitale eller ej.

I et organisationsperspektiv giver det mulighed for netop at skabe en god next-practice. Hvor dokumentation spiller en vigtig rolle, da den er med til at danne et overblik gennem tid, som personalet kan bruge til at forbedre deres indsats, bl.a. ved at lære fra tidligere erfaringer. Dokumentation bliver på den måde noget proaktivt, som ikke blot tilfredsstiller et lovkrav og en økonomisk faktor, men kvalitetssikrer og garanterer en bedre oplevelse for borgerne.

10.07.2018   |   Data, Dokumentation,
Implementerer vi stadig?
Eller er det gået af mode?

Implementering af IT og teknologi sker næppe uden en forundersøgelse af de gevinster, værktøjet lover at tilvejebringe. Sådan har særligt velfærdsteknologi solgt sig selv. Med business cases og return on investment højt på købers dagsorden. Gevinsterne har som minimum skullet opveje omkostningerne. Og gerne sikre strategiske landvindinger for de organisationer, der implementerer. Ja. Men fordi man har investeret, betyder det ikke, at gevinstrealiseringen sker problemfrit. Tværtimod.

28.11.2018   |   LÆS MERE
Klare og synlige aftaler
giver en uventet ro

I bestræbelserne på at opnå en fælles, faglig kultur har bostederne i Brønderslev kommune valgt at digitalisere nogle dokumentations- og kommunikationsprocesser. Undervejs er man stødt på en uventet gevinst, som vækker særlig begejstring.

30.10.2018   |   LÆS MERE HER
Er digitalisering relevant
på plejecentre og bosteder?

Den demografiske udfordring og de kommunale budgetter danner den ydre ramme for de betingelser, som digitaliseringen af omsorgsområdet foregår på. Men det er den øgede kompleksitet, der for alvor sætter skub i behovet.

25.09.2018   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911