Interview med
Christian Graversen

Velfærdsteknologi har fået en større og større rolle i årenes løb, og denne trend ser ikke ud til at mindskes. Dette manifesterer sig blandt andet ved den store interesse for den årlige WHINN konference – Week of Health and INNovation. Hovedfokus for ugen er løbende at blive introduceret for morgendagens tekniske løsninger i velfærdssektoren såvel som sparring og networking.

En af WHINN’s tætte samarbejdspartnere er Welfare Tech. Derfor har vi talt med administrerende direktør Christian Graversen, for at få hans vurdering af, hvilken rolle implementering spiller i digitale velfærdsprojekter.

- Hvilken rolle spiller implementering i succesraten for de nye teknologier?

Implementering er afgørende for både kunde og leverandør. For kunden er det vejen til at få effekt af den nye løsning. For leverandøren er det vejen til at få en god referencekunde, der kan bane vej for det næste salg. Min vurdering er, at implementering spiller en afgørende rolle for en høj succesrate med ny teknologi. 

- Hvad ser du som den største driver i overgangen fra projektfase til drift?

Der skal et stærkt ledelsesengagement til at gå fra den kontrollerede risiko i et projekt til den store risiko i at gå i fuld drift. Gevinsten ved at tage risikoen med at gå i drift er så også meget større. 

- Hvad indeholder en succesfuld implementering af velfærdsteknologi - i dine øjne?

En succesfuld implementering er kendetegnet ved, at kunden opnår de fordele leverandøren har stillet i udsigt. Det er altså en fælles opgave at komme i mål.

- Hvordan oplever medlemmerne af Welfare Tech de største barrierer i udrulningen af deres velfærdsteknologier?

De private leverandører er udfordret af, at kunderne gerne vil have stillet teknologien gratis til rådighed uden nogen forpligtelse til test eller køb. De er også udfordret af, at der kun indkøbes i lavt styktal til begrænset brug. Der er altså manglende interesse i at lave en transformation af arbejdsgange og organisation for at høste gevinsten af velfærdsteknologi. Kunderne er typisk presset af en travl drift, hvor de mangler overskud til at tænke nyt.  

- Hvad var den vigtigste erfaring / oplevelse på det netop overståede WHINN, ift. at lykkes med sine investeringer som kommune/brugerorganisation?

Det kom der mange bud på. Odense Kommune holder fast i at prioritere en stærk business case. Faaborg-Midtfyn Kommune har et stærkt ledelsesengagement. 

- Og ift at komme ud over kanten med sit produkt som medlemsvirksomhed?

WHINN gav lejlighed til endnu engang at konstatere, at flere af vores medlemmer har internationale ambitioner. Derfor søgte de lige så meget de udenlandske deltagere som de danske. Dog havde de alle deres første referencesalg i Danmark.

Læs flere nyheder om samme emne på Welfare Techs hjemmeside

Data skal optimere driften
OG livskvaliteten hos borgere og personale

Dokumentationskravene er blevet mere omfattende de senere år. Det betyder, at mængden af data på plejecentrene og bostederne, i nogen grad, også er blevet mere omfangsrig. Langt hen ad vejen er det positivt, da bevægelsen tillader ledere og medarbejdere at tage beslutninger baseret på fakta snarere end fornemmelser. Data alene gør dog ingen forskel, så hvad er planen? Og hvilke faldgruber bør man også være opmærksom på?

24.09.2019   |   LÆS MERE
Pleje- og handleplanen er fejlbehæftet
og bliver aldrig perfekt

Hvorfor er det, at planerne aldrig sidder helt i skabet? En detaljeret og perfekt pleje- eller handleplan findes måske slet ikke. Oftest hører man kun om det besværlige ved at operationalisere borgernes planer, til trods for nødvendigheden af samme. Formår vi ikke at sætte disse i spil i dagligdagen, er de lige så lidt givende, som hvis de forblev i skuffen. Planerne kan dog mere end det.

21.08.2019   |   LÆS MERE
Overdreven dokumentation
er en belastning

At forstå de mange skemadrevne og tavlebaserede rutiner på et plejecenter eller et bosted er ikke en nem opgave. Der findes nærmest endeløse dokumentationsformer. Hver med sine historiske grunde og med mulighed for at understøtte det faglige arbejde. Samtidig optager disse en god del af tiden til rådighed for social omsorg.

16.05.2019   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911