Interview med
Christian Graversen

Velfærdsteknologi har fået en større og større rolle i årenes løb, og denne trend ser ikke ud til at mindskes. Dette manifesterer sig blandt andet ved den store interesse for den årlige WHINN konference – Week of Health and INNovation. Hovedfokus for ugen er løbende at blive introduceret for morgendagens tekniske løsninger i velfærdssektoren såvel som sparring og networking.

En af WHINN’s tætte samarbejdspartnere er Welfare Tech. Derfor har vi talt med administrerende direktør Christian Graversen, for at få hans vurdering af, hvilken rolle implementering spiller i digitale velfærdsprojekter.

- Hvilken rolle spiller implementering i succesraten for de nye teknologier?

Implementering er afgørende for både kunde og leverandør. For kunden er det vejen til at få effekt af den nye løsning. For leverandøren er det vejen til at få en god referencekunde, der kan bane vej for det næste salg. Min vurdering er, at implementering spiller en afgørende rolle for en høj succesrate med ny teknologi. 

- Hvad ser du som den største driver i overgangen fra projektfase til drift?

Der skal et stærkt ledelsesengagement til at gå fra den kontrollerede risiko i et projekt til den store risiko i at gå i fuld drift. Gevinsten ved at tage risikoen med at gå i drift er så også meget større. 

- Hvad indeholder en succesfuld implementering af velfærdsteknologi - i dine øjne?

En succesfuld implementering er kendetegnet ved, at kunden opnår de fordele leverandøren har stillet i udsigt. Det er altså en fælles opgave at komme i mål.

- Hvordan oplever medlemmerne af Welfare Tech de største barrierer i udrulningen af deres velfærdsteknologier?

De private leverandører er udfordret af, at kunderne gerne vil have stillet teknologien gratis til rådighed uden nogen forpligtelse til test eller køb. De er også udfordret af, at der kun indkøbes i lavt styktal til begrænset brug. Der er altså manglende interesse i at lave en transformation af arbejdsgange og organisation for at høste gevinsten af velfærdsteknologi. Kunderne er typisk presset af en travl drift, hvor de mangler overskud til at tænke nyt.  

- Hvad var den vigtigste erfaring / oplevelse på det netop overståede WHINN, ift. at lykkes med sine investeringer som kommune/brugerorganisation?

Det kom der mange bud på. Odense Kommune holder fast i at prioritere en stærk business case. Faaborg-Midtfyn Kommune har et stærkt ledelsesengagement. 

- Og ift at komme ud over kanten med sit produkt som medlemsvirksomhed?

WHINN gav lejlighed til endnu engang at konstatere, at flere af vores medlemmer har internationale ambitioner. Derfor søgte de lige så meget de udenlandske deltagere som de danske. Dog havde de alle deres første referencesalg i Danmark.

Læs flere nyheder om samme emne på Welfare Techs hjemmeside

6 skridt din organisation gennemgår,
når du skal digitalisere

I omsorgssektoren anser mange det for en svært overkommelig opgave at sende nye værktøjer ud i medarbejderes hænder – især hvis værktøjet er digitalt og fordrer en fundamental ændring af arbejdsgange. Så hvordan garderer man sig bedst muligt mod en IT-katastrofe? Læs vores bedste råd her.

25.11.2019   |   LÆS MERE
Vi gør op med 3 forbehold
mod digitale arbejdsredskaber!

Er du én af dem, som har svært ved at gennemskue strømningerne og synes, at ræset om at effektivisere og skære ind til benet, tager fokus fra hvad der betyder mest? Så er du måske medskaber af eller godt træt af de tre forbehold, som vi her ønsker at spænde ben for.

28.10.2019   |   LÆS OGSÅ
Data skal optimere driften
OG livskvaliteten hos borgere og personale

Dokumentationskravene er blevet mere omfattende de senere år. Det betyder, at mængden af data på plejecentrene og bostederne, i nogen grad, også er blevet mere omfangsrig. Langt hen ad vejen er det positivt, da bevægelsen tillader ledere og medarbejdere at tage beslutninger baseret på fakta snarere end fornemmelser. Data alene gør dog ingen forskel, så hvad er planen? Og hvilke faldgruber bør man også være opmærksom på?

24.09.2019   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911