Aces in Places:
5 kendetegn hos en superbruger

Når man begynder rejsen fra papirarbejdet og de administrative systemer til en mere digital tilgang til understøttelse af plejeopgaverne, er det vigtigt at have øje for at forankre de nye arbejdsprocesser. Et værktøj ledelsen kan anvende er superbrugere eller IT-kyndige. Vi foretrækker superbrugere, eftersom IT ikke er et kriterie for den digitale transformation.

Motivation som den primære katalysator for forandring

Når man inkluderer de ansatte i organisationens rejse mod at blive papirløse, sikrer man samtidig, at årsagen til forandringen bliver italesat. Dette skaber antageligvis en større forståelse blandt personalet, hvis nogle af deres arbejdsopgaver også ændres. Derfor er det vigtigt, at alle forstår præcis, hvordan den nye teknologi kan hjælpe med at forenkle deres arbejde og løse vitale, borgernære udfordringer.

Et kig på superbrugerens DNA

Superbrugere behøver ikke at være IT-kyndige, så længe de er åbensindede og villig til at tage ansvar for at kommunikere og hjælpe kollegerne. Det vigtigste er, at alle ved hvorfor og hvordan tingene bliver gjort. Superbrugerne er foregangsfolk, der leder ved eksempel og er i stand til at engagere deres kolleger til at deltage aktivt. Det resulterer i, at hele organisationen kan tilpasse sig forandringen sammen.

Aces in Places: 5 karakteristika for en superbruger

“Aces in places” handler om at finde ud af, hvor folk excellerer, og derefter lade dem gøre mere af det. Derved viser de indirekte deres kolleger, hvordan best practice fungerer. Det kræver en smule struktur at skabe sådan en arbejdskultur, men det er hele indsatsen værd. Superbrugere er karakteriseret ved at være:

  1. Åbensindede og omstillingsparate
  2. Ansvarlige og villige til at tabe ansigt (men aldrig tiltro til projektet)
  3. Positiv social kapital à glasset halvt fyldt slags person
  4. Tålmodig omkring andre og ivrig efter at lære
  5. Selvsikker early adopter (ikke nødvendigvis IT eksperter)
  6. Husk at inkludere medarbejdere med forskellige professioner fra alle vagtlag, når du udvælger superbrugere

Superbrugere og ledere er fælles om at lede den digitale forandring i organisationen. De planter frøene og gror disse naturligt, mens de motiverer ved at dele information angående ”hvordan og hvorfor”. Denne bottom-up tilgang hjælper til at reducere den usikkerhed, der utvivlsomt vil opstå i forbindelse med implementeringen. Hvis organisationen har engagerede og dedikerede superbrugere til rådighed, vil overgangen til et betroet arbejdsredskab ske mere smertefrit.

Hvorfor de personlige
planer er tiden værd

Det kan være svært at træde ud af de mere generiske standarder, og vanens magt fylder en del, når der skal udarbejdes plejeplaner, døgnrytmeplaner og handleplaner. Det kan være tidskrævende at opbygge tilpassede, personlige vinkler for hver borger, men det er også her, man kan gøre en forskel med en omsorgsfuld indsats.

21.02.2018   |   LÆS MERE
Til kamp for overblikket:
Flere observationer og færre UTH

Det er praktisk talt umuligt at undgå fejl og utilsigtede hændelser i en travl hverdag. Til trods her for, er det muligt at foretage forebyggende handlinger, så antallet af fejl reduceres. Der findes ingen sølvkugle, som fjerner alle UTH. Det kræver en anden og mere systematisk indsats at få bugt med manglende overblik og utilgængelig information i selve plejesituationen

23.01.2018   |   LÆS MERE
3 måder at fremtidssikre
dokumentationsopgaven

De seneste ti år er der kommet mere fokus på personlig pleje, sundhedsfaglige opgaver, dokumentation og rehabilitering. I dag bruger medarbejderne mindre tid på socialt samvær med borgerne. Den situation kan påvirkes.

21.11.2017   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911