Aces in Places 5 kendetegn hos en superbruger 

Når man begynder rejsen fra papirarbejdet og de administrative systemer til en mere digital tilgang til understøttelse af plejeopgaverne, er det vigtigt at have øje for at forankre de nye arbejdsprocesser. Et værktøj ledelsen kan anvende er superbrugere eller IT-kyndige. Vi foretrækker superbrugere, eftersom IT ikke er et kriterie for den digitale transformation.

Motivation som den primære katalysator for forandring 
Når man inkluderer de ansatte i organisationens rejse mod at blive papirløse, sikrer man samtidig, at årsagen til forandringen bliver italesat. Dette skaber antageligvis en større forståelse blandt personalet, hvis nogle af deres arbejdsopgaver også ændres. Derfor er det vigtigt, at alle forstår præcis, hvordan den nye teknologi kan hjælpe med at forenkle deres arbejde og løse vitale, borgernære udfordringer.

Et kig på superbrugerens DNA
Superbrugere behøver ikke at være IT-kyndige, så længe de er åbensindede og villig til at tage ansvar for at kommunikere og hjælpe kollegerne. Det vigtigste er, at alle ved hvorfor og hvordan tingene bliver gjort. Superbrugerne er foregangsfolk, der leder ved eksempel og er i stand til at engagere deres kolleger til at deltage aktivt. Det resulterer i, at hele organisationen kan tilpasse sig forandringen sammen.

Aces in Places: 5 karakteristika for en superbruger

“Aces in places” handler om at finde ud af, hvor folk excellerer, og derefter lade dem gøre mere af det. Derved viser de indirekte deres kolleger, hvordan best practice fungerer. Det kræver en smule struktur at skabe sådan en arbejdskultur, men det er hele indsatsen værd. Superbrugere er karakteriseret ved at være:

  1. Åbensindede og omstillingsparate
  2. Ansvarlige og villige til at tabe ansigt (men aldrig tiltro til projektet)
  3. Positiv social kapital à glasset halvt fyldt slags person
  4. Tålmodig omkring andre og ivrig efter at lære
  5. Selvsikker early adopter (ikke nødvendigvis IT eksperter)
  6. Husk at inkludere medarbejdere med forskellige professioner fra alle vagtlag, når du udvælger superbrugere

Superbrugere og ledere er fælles om at lede den digitale forandring i organisationen. De planter frøene og gror disse naturligt, mens de motiverer ved at dele information angående ”hvordan og hvorfor”. Denne bottom-up tilgang hjælper til at reducere den usikkerhed, der utvivlsomt vil opstå i forbindelse med implementeringen. Hvis organisationen har engagerede og dedikerede superbrugere til rådighed, vil overgangen til et betroet arbejdsredskab ske mere smertefrit

11.07.2018   |   Implementering, Andet,
Dokumentation må spille
en større rolle end rygdækning

Dokumentation spiller en stor rolle i plejesektoren. Lovmæssige krav og forventninger gør, at man sikrer sig et dokumentationsspor for den ydelse og omsorg, borgeren har modtaget. Men dokumentationen har et større potentiale end denne evidens. Nøglen til at indfri potentialet ligger i at arbejde proaktivt med den information, man indsamler. Det kræver dog, at hele organisationen er gearet til det. Hvilket leder tilbage til den oprindelige motivation? Er det rygdækning? Eller ønsker vi at gøre det bedre i morgen, end vi gjorde i dag?

28.03.2019   |   LÆS MERE
Pleje- og handleplanen er fejlbehæftet
og bliver aldrig perfekt

En detaljerig pleje- eller handleplan i henhold til borgerens behov med dertilhørende beskrivelser af individuelle præferencer er et ideal, som mange bosteder og plejecentre tilstræber. Oftest hører man kun om fordelene ved sådan en tilgang til borgernes planer med gevinster som bedre og mere meningsfuld omsorg samt nemmere integrering af vikarer.

22.02.2019   |   LÆS MERE
En genvej til
datadrevne plejehjem

At gøre information og data, som er opsamlet gennem tid og på tværs af en kommune, til en fast del af beslutningsgrundlaget i frontlinjen. Det virker måske kompliceret eller fremtidigt? Så slemt står det dog ikke til. Faktisk kan det gøre en verden til forskel. Men hvad mener vi egentlig med datadreven?

24.01.2019   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911