5 tips til at øge trivslen på arbejdspladsen 
Høj trivsel og arbejdsglæde skaber mere værdi i dagligdagen og er altafgørende for indsats og resultater. Men hvad kan vi hver især gøre, hver dag, for at trives?  Vi har interviewet  foredragsholder, proceskonsulent og stifter af Addfocus Allan René Olesen, for at få hans erfaringer og tips til hvordan man finder vejen til større trivsel og arbejdsglæde.

Mange af os oplever både op – og nedture på jobbet. Perioder, hvor det kan være svært at finde arbejdsglæden, og hvor det samtidigt kan synes næsten umuligt at finde energi til at håndtere udefra kommende krav og forandringer. Allan René Olesen lister her 5 trivselstips, om hvordan man kan øge trivslen og arbejdsglæden i dagligdagen og takle de dårlige perioder på jobbet.

Tip 1: Find ind til meningen bag det du laverFørst og fremmest er det et ledelsesansvar at sikre, at rammerne for et godt arbejdsmiljø er til stede. Når det imidlertid er tilfældet, så er det vigtigt at slå fast, at ingen af os er ansat for at trives, eller for at ”gå og have det rart med hinanden”. Vi er ansat for at arbejde effektivt sammen om den kerneopgave, som arbejdspladsen er ”sat i verden” for at løse. Hvis vi oplever, at det vi går og foretager os i hverdagen giver mening, og at vi leverer hver vores unikke bidrag til løsningen af denne fælles opgave, så er vi halvvejs i mål med at trives i arbejdet og glædes ved samarbejdet.

Tip 2: Skab stærke faglige relationerBæredygtige faglige og sociale relationer på arbejdspladsen er, ligesom meningsfuldheden, et afgørende element i et sundt psykisk arbejdsmiljø. Vi bliver robuste, når vi oplever at være i et miljø med stærke relationer, hvor tillid og ordentlighed er fundamentet for kommunikation og samarbejde.

Tip 3: Koncentrer din energi der, hvor du har indflydelseGør op med dig selv, hvor du har indflydelse og brug din energi der. Hvis du bruger din tid og dine ressourcer der, hvor du ikke har indflydelse, så bliver du et offer for din omstændighed og vil opleve, at din indflydelse formindskes, og din frustration forstærkes.

Tip 4: Slå automatpiloten fra og vælg aktivtDet er vigtigt, at du aktivt vælger, hvilke ord du bruger, for ord skaber virkeligheder. Hvis alle dine samtaler starter fra din frustration, så har du dømt dig selv til mistrivsel. Lad i stedet din kommunikation forstørre det du ønsker at skabe mere af, og vælg dermed hvad forstørrer i din bevidsthed. Det vi giver opmærksomhed, giver vi liv.

Tip 5: Vælg dit fokus og dine ord med omhu – del det du gerne vil forstørreKommunikation betyder; ”at gøre fælles”. Det er af afgørende betydning, hvad vi gør fælles med hinanden. Del med dine kollegaer, hvor du oplever, at ting lykkes og forstør dermed det, du vil have mere af. Det betyder ikke, at du skal tage ”ja-hatten” på og ikke skal påtale reelle problemer, men at du skal påtage dig det ansvar, du har for at være ”medskaber” af det bedst tænkelige udfald af den situation, der nu engang er det fælles vilkår.

Se her hele Allan René Olesens oplæg om ”Trivsel og arbejdsglæde” . 

Trivsel og arbejdsglæde
Er du interesseret i at høre mere om, hvordan du kan øge trivslen i din dagligdag, kan du læse mere her.
03.03.2017   |   Andet,
Implementerer vi stadig?
Eller er det gået af mode?

Implementering af IT og teknologi sker næppe uden en forundersøgelse af de gevinster, værktøjet lover at tilvejebringe. Sådan har særligt velfærdsteknologi solgt sig selv. Med business cases og return on investment højt på købers dagsorden. Gevinsterne har som minimum skullet opveje omkostningerne. Og gerne sikre strategiske landvindinger for de organisationer, der implementerer. Ja. Men fordi man har investeret, betyder det ikke, at gevinstrealiseringen sker problemfrit. Tværtimod.

28.11.2018   |   LÆS MERE
Klare og synlige aftaler
giver en uventet ro

I bestræbelserne på at opnå en fælles, faglig kultur har bostederne i Brønderslev kommune valgt at digitalisere nogle dokumentations- og kommunikationsprocesser. Undervejs er man stødt på en uventet gevinst, som vækker særlig begejstring.

30.10.2018   |   LÆS MERE HER
Er digitalisering relevant
på plejecentre og bosteder?

Den demografiske udfordring og de kommunale budgetter danner den ydre ramme for de betingelser, som digitaliseringen af omsorgsområdet foregår på. Men det er den øgede kompleksitet, der for alvor sætter skub i behovet.

25.09.2018   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911