”For mig giver det en god form for tryghed. Der er et godt overblik over dagens opgaver. Vi har et fællesskab og en dialog om, hvad det er, vi skal lave i dag.”

Bertram Knudsens Have har indført Sekoia med målet om at skabe bedre arbejdsgange med mere overblik i hverdagen.

Da 3 kommunale plejecentre skulle slås sammen, var det oplagt at skifte nogle af de analoge arbejdsgange til digitale ditto. Der var en udfordring med at skabe en ny fælles arbejdskultur på plejecentret. Denne blev mødt digitalt.

Fra gule sedler til en ny, fælles arbejdskultur

Gule sedler, arbejdsbeskrivelser, døgnrytmerapporter og aktivitets­kalendere er et udpluk af de håndholdte værktøjer, personalet på plejecenteret Bertram Knudsens Have i Kolding har erstattet med Sekoia. De er gået fra en hverdag med stakkevis af papirer til en, hvor langt mere information er samlet digitalt - lige ved hånden. For Bertram Knudsens Have startede denne rejse tilbage i 2013, hvor 3 kommunale plejecentre blev slået sammen. 

Ledelsen benyttede udfordringen her til at skabe en ny, fælles arbejdskultur, hvis formål var at sikre bedre arbejdsgange med et øget overblik. Overgangen fra papirbaseret dokumentation til at arbejde digitalt var dog ikke uden bekymringer, forklarer social- og sundhedsassistent, Tanja Steenholt:

”Da vi fik at vide, at vi ikke længere skulle bruge vores Mayland-kalendere gemte vi dem i skabet i 6 måneder. Vi var bange for at misse noget. Men i andre afdelinger skete det fra dag til dag”

Mere nærvær i dagligdagen

På Bertram Knudsens Have er der fokus på at skabe nærvær mellem borgere og personale. Her har Sekoia hjulpet med at flytte fokus tilbage på opgaverne ude ved borgeren. Noget af den tid der tidligere blev brugt på gangene og kontoret, bliver nu bl.a. brugt sammen med borgerne. Tidligere kunne det knibe med at opnå det overskud. Centerleder Helle Carlson forklarer:

”For mig giver det en god form for tryghed. Der er et godt overblik over dagens opgaver, og hvor langt vi er nået. Det handler om, at den tid jeg skal bruge til at orientere mig, bruger jeg inde ved Hr. Hansen. Vi har et fællesskab og en dialog om, hvad er det vi skal lave i dag.”

Omvæltningen fra de papirbaserede arbejdsværktøjer til en digital løsning har været stor. Resultat har dog været, at Sekoia er blevet en essentiel del af arbejdskulturen. Tanja Steenholt konkluderer:

”Det er en lang proces (at blive digitale), men vi bliver bedre af det. Jeg kunne ikke forestille mig at arbejde på et plejecenter uden Sekoia.”

Læs mere om hvordan data kan forbedre 3 kerneområder indenfor plejesektoren

Hverdagen er blevet mere kompleks, men de danske plejecentre er bedre rustede med digitaliseringen

"Det er en lang proces (at blive digitale), men vi bliver bedre af det. Jeg kunne ikke forestille mig at arbejde på et plejecenter uden Sekoia"

Social- og sundhedsassistent Tanja Steenholt

Kolding case facts

  • Sekoia blev implementeret på Bertram Knudsens Have i oktober 2013
  • Bertram Knudsens Have har i alt 90 plejeboliger med plads til 96 beboere og 120 ansatte
  • Foråret 2017 implementeres Sekoia på yderligere 2 plejecentre i Kolding kommune
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911