Touchskærme styrker den
pædagogiske pleje på Sølund

Personalet på Sølund har siden oktober 2015 brugt specialdesignede touchskærme i arbejdet.

I alt 64 skærme er indkøbt til tre af Sølunds boenheder, hvor de er hængt op i beboernes lejligheder og fællesrum.

Den digitale skærmløsning hedder Sekoia og er et led i et pilotprojekt, som skal effektivisere kommunikationen og planlægningen – på tværs af skiftehold og fagligheder – omkring den enkelte beboer.

- Omkring 90 procent af vores beboere har ikke noget verbalt sprog. Det betyder blandt andet, at der er en række oplysninger, som beboerne ikke selv kan give skiftende personale, og derfor har vi brug for en meget stringent kommunikation, siger Lone Bahnsen Rodt, leder af Landsbyen Sølund, Skanderborg Kommune.

Løbende dokumentation

På skærmen i beboerens lejlighed findes de opgaver, som vedrører beboeren – f.eks. børste tænder, gå en tur sammen eller give medicin på et bestemt tidspunkt. Når en opgave er udført, sætter personalet et flueben på skærmen. På den måde kan en aftenvagt eksempelvis se de opgaver, der er udført i løbet af dagen, og dem der ikke er.
Hvis en vigtig opgave ikke er udført, f.eks. at give medicin, lyser den rødt på skærmen.

- Skærmene hjælper os med at dokumentere vores arbejde løbende i stedet for at samle op til sidst på arbejdsdagen og taste oplysninger ind mange forskellige steder. Det mindsker risikoen for fejl og gør arbejdet mere effektivt. Vi skal selvfølgelig lige vænne os til at bruge systemet på den rigtige måde, men vi er godt i gang, og skærmene har store perspektiver for vores arbejde, siger Anne Christensen, leder af Boenhed 8 på Sølund.

En foreløbig opgørelse på boenheden viser, at der blot har været ét tilfælde af glemt medicin siden oktober, hvor Sekoia blev taget i brug. Til sammenligning var der 13 tilfælde af glemt medicin i perioden januar til oktober 2015.

Fokus på best practice

Touch-skærmene er også med til at sættes fokus på succeserne i den pædagogiske pleje på Sølund, fordi de også indeholder vigtig information om standarder, video-vejledninger og tips til kollegerne.

- Beboerne skal ikke tilpasse sig os – vi skal tilpasse os beboerne. En beboer med f.eks. autisme har ikke gavn af at få børstet tænder på 10 forskellige måder. Hvis det fungerer bedst for ham eller hende at få børstet tænder i sengen, så er det der, det skal foregå – uanset om det er en garvet pædagog eller en vikar, der har opgaven, og den information kan vi nemt give videre via skærmene, siger Anne Christensen.

Et af målene med skærm-projektet er netop videndeling og systematisering på et område, som traditionelt har været præget af individuelle tiltag, forklarer Lone Bahnsen Rodt.

- Vi kan se, at arbejdet med skærmene fører gode vanebrud med sig og er med til at skabe en ny mentalitet. Vi gør op med det, man kunne kalde den privatpraktiserende socialpædagogik, som kan være præget af en ”jeg ved bedst”-tilgang. Nu deler vi i højere grad viden og sætter fokus på best practice til gavn for såvel beboere som personale, fortæller lederen af Sølund.

Læs mere om Sølund her.

 

Sølund metoden:
Sådan anvendes Sekoia

For nyligt havde vores kontor besøg af Søren og Anne fra Landsbyen Sølund i Skanderborg. Sølund har haft Sekoia siden juni 2015 og har derfor haft tid til at videreudvikle, hvordan de får mest mulig nytte af Sekoias system. Netop dette var formålet med dagens besøg. Søren og Anne forklarede, hvordan man på Sølund arbejder på en unik måde, der giver mening for deres hverdag – en hverdag hvor Sekoia spiller en essentiel rolle.

11.07.2017   |   LÆS MERE
Plejecenter i Slagelse:
Sommerens dille er over os

På plejecentret Solbakken i Korsør er beboerne hoppet med på en nye dille. Fidget spinners er sommerens dille, som indtil nu har snurret rundt på fingrene af de unge. Men på Solbakken er der blevet indkøbt knap 20 spinners og tilbagemeldingerne fra beboerne er bestemt positive.

11.07.2017   |   LÆS MERE
3 digitale tips der
opkvalificerer fagligheden

På mange plejecentre og bosteder er hverdagen præget af travlhed, som gør det svært for personalet at prioritere deres opgaver og skabe den ønskede tid til hver enkelt borger. Der stilles samtidig høje krav til kommunerne om at dokumentere indsatsen og sikre serviceniveauet. Det krydspres kræver meget af arbejdspladsen og særligt kommer der tryk på de faglige beslutninger.

19.06.2017   |   LÆS MERE
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911