”Før havde vi et A4-ark på et køkkenskab. Nu har vi vores viden lige ved hånden”

Hvordan undgår man, at dokumentation bliver en sur pligt? Man gør det til en naturlig del af dagligdagen med borgerne, lyder svaret fra bostedet Hyldgården.

Hyldgården er et bosted for mennesker med fysiske og psykiske handicap. I 2014 stod man over for en stor udfordring. Strenge krav til dokumentation og komplicerede it-systemer gjorde det vanskeligt for personalet at indfri borgernes behov for både omsorg og struktur. Det valgte man at gøre noget ved.

 

Dokumenteret effekt

På Hyldgården, og andre bosteder for fysisk og psykisk handicappede, afhænger ressourcerne i høj grad af de rapporter, som personalet sender ind til sagsbehandlerne. Det er derfor nødvendigt, at ens dokumentationsværktøj er simpelt, hurtigt og lever op til kommunens krav, forklarer Anja Toftgaard.

”Før ville myndighedsafdelingen have en længere prosa om borgerens udvikling. I dag er det i højere grad effektmåling: Har vi leveret det, vi skal? Har hr. Madsen f.eks. fået to daglige gåture? Med Sekoia kan vi registrere på et øjeblik, og de data kan jeg trække ud, når sagsbehandleren ringer. Vi kan endda se, hvad årsagen er, hvis ikke vi har nået målet, f.eks. at vi har tilbudt gåturen, men borgeren har afslået,” forklarer hun og fortsætter:

”Det er med andre ord blevet nemmere at følge op på en borgers indsatsmål, lave statusplaner og sikre, at vi leverer det, vi er bestilt til.”

Viden er guld værd

Hos medarbejderne er der bred enighed om, at den daglige dokumentation og det generelle overblik er blevet bedre. Med Sekoia er der nemlig ingen undskyldning for at overse opgaver eller glemme aktiviteter, fortæller pædagog og faglig koordinator Anja Toftgaard med et smil.

”Før havde vi rent faktisk et A4-ark på et køkkenskab, som vi konstant skulle vende tilbage til. Nu har vi vores viden lige ved hånden. Det er også guld værd for vores vikarer, som ikke har borgerne så tæt inde på livet,” forklarer Anja Toftgaard og konkluderer:

”Vores arbejdsgange er blevet nemmere, fordi den daglige dokumentation er flyttet ud af kontorerne. Det giver mere tid til nærvær med borgerne, og det er jo det, vi brænder for.”

"Vores arbejdsgange er blevet nemmere, fordi den daglige dokumentation er flyttet ud af kontorerne. Det giver mere tid til nærvær med borgerne, og det er jo det, vi brænder for."

Pædagog og faglig koordinator Anja Toftgaard

Holstebro case facts

  • Hyldgården består af seks afdelinger, der huser i alt 42 fysisk og psykisk handicappede
  • Alle 42 boliger samt alle fællesarealer er udstyret med Sekoia-skærme
  • De mest benyttede funktioner er opgaver, hændelser og Abena-varebestilling
  • Sekoia blev implementeret i oktober 2014
Sekoia   /   Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V   /   kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911 Sekoia
Bredskifte Allé 5   /   8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk   /   Tlf. 7229 2911
Sekoia
Bredskifte Allé 5
8210 Aarhus V
kontakt@sekoia.dk
Tlf. 7229 2911